وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

هماهنگی در زنجیره تامین - مقاله چهارم

موضوع: بررسی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تامین با درنظر گرفتن سرقت برای کالاهای دیجیتال

مقدمه:

کالاهای دیجیتال و کالاهای سنتی دارای هزینه ثابت متفاوتی هستند و هزینه ثابت کالای دیجیتال بیشتر است ولی هزینه های حاشیه ای کمتری دارند یعنی با افزایش مقدار فروش آن ها، سود آن ها نیز به سرعت افزایش می یابد. کالاهای دیجیتال به راحتی کپی می شوند و چون هزینه انتقال آن ها کم است خیلی راحت و ارزان به سرقت می روند. سرقت یک اثر یعنی کپی کردن یا استفاده کردن از یک اثر بدون اجازه گرفتن از صاحب امتیاز آن. این کار اثرات ناخوشایندی در جوامع مختلف به جای می گذارد حتی اگر اثر غیرمجاز، به صورت رایگان به دست مصرف کننده برسد. راه های مختلفی برای جلوگیری از سرقت یک اثر در مقاله ها ارائه شده است. برخی از این مقاله ها عبارتند از (Khouja & Park, 2008; Khouja & Rajagopalan, 2009; Wu & Chen, 2008). برخی بر این باورند که سرقت یک اثر بر تقاضا تاثیر گذاشته و باعث تغیر سود می شود.

  ادامه مطلب ...

مکانیابی تسهیلات تحت شرایط اختلال با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان

چکیده:

شبکه ­های توزیع محصولات با مسئله ریسک و یا خرابی ­های غیر منتظره رو به رو هستند. تعداد مقالات بسیار کمی به بررسی از دست دادن یک تسهیل با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان پرداخته­ است. در این مقاله دو مدل برای طراحی یک شبکه توزیع با قابل اطمینان مطرح شده است، مدل قابلیت اطمینان پی-مدیان (PRMP) و مدل قابلیت اطمینان مکانیابی مراکز با هزینه ثابت و ظرفیت نامحدود (RUFL). در هر دو مدل احتمال خرابی تسهیلات ناهمگون فرض شده است؛ همچنین یک تامین کننده جهت پشتیبانی، و غنی سازی (بهبود) تسهیلات با بودجه محدود در نظر گرفته شده است. هر دو مدل PRMP و RUFL بصورت غیر خطی می­ باشند که مسئله را به حالت NP-hard تبدیل کرده است. در این مقاله از روش آزادسازی لاگرانژ (LR) جهت حل مسئله استفاده شده است. کارآیی راه حل مبتنی بر LR با راه حلهای به دست آمده از یک سیاست مینوپیک (myopic policy)، مقایسه شده است که هدف آن تقویت بیشتر تسهیلات قابل اطمینان بدون توجه به مکان جغرافیایی تقاضا (مقدار تقاضا در هر مکان) است. در نهایت، برای ارزیابی اثربخشی راه حلهای ارائه شده، به بررسی نرخ بازگشت سرمایه­ گذاری پرداخته شده است.  ادامه مطلب ...

بهبود کیفیت و ایمنی در تزریق پلاکت در یک زنجیره تامین یکپارچه مبتنی بر بیمار تحت شرایط عدم قطعیت:

چکیده:

این مقاله یک مدل تصادفی چند دوره­ای و عدد صحیح برای جمع آوری، تولید، ذخیره و توزیع پلاکت، که از مراکز جمع­آوری خون به نقاط تقاضا فرستاده می­شوند، در نظر گرفته است. در این مدل، سن پلاکت و قوانین اولویت تطبیق  ABO-Rh بر اساس نوع بیمار به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خدمات در نظر گرفته شده است. ابتدا، یک فرایند زنجیره­ای مارکوف برای پیشبینی تعداد اهداکنندگان اعمال می­شود؛ پس از آن، تقاضای غیرقطعی با استفاده از برنامه­ریزی تصادفی دو مرحله­ای بررسی می­شود. یکی از جنبه­های چالش برانگیز، استفاده از برنامه­ریزی تصادفی در یک محیط پویا است که برای ساخت آن، یک مجموعه مناسب از سناریوهای گسسته در نظر گرفته می­شود. بنابراین یک رویکرد بهبود یافته برای کاهش سناریو ارائه می­شود که به خوبی پروسه­های تصادفی برای پارامترهای غیر قطعی را نشان می­دهد (سعی بر آن شده تا نمونه­های کاهش یافته نماینده کل نمونه­ها باشد).

برای مدیریت ریسک، یک رویکرد ساده برای کاهش ارزش انتظاری و واریانس هزینه پیشنهاد شده است. در نهایت، استراتژی­های مدیریتی که از یک مطالعه واقعی می­باشد، ارائه شده است. 

ادامه مطلب ...

مسیریابی وسیله¬نقلیه – بررسی مقاله نهم

جستجوی محلی تکرارشونده با رویکرد انتخاب همسایگی انطباقی برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه چندانباره همراه با تحویل و ارسال همزمان

مقدمه

مسائل مسیریابی وسیله­نقلیه چندانباره با امکان همزمان تحویل و ارسال (MDVRPSDP) بیشتر در سناریوهای واقعی لجستیک حمل­ونقل مطرح می­شوند. در مسائل MDVRPSDP، مشتریان بطور همزمان می­توانند کالا را دریافت و درصورت خرابی یا انصراف و یا داشتن کالاهایی از قبل در موجودی آن­ها را ارسال کنند. همچنین حمل تمام کالاهای دریافت­شده باید از انبار شروع شده باشد و تمام کالاهای برگشتی از مشتریان باید به همان انبار ارسال شود. فروشگاه­های مواد غذایی معمولا دارای همچین سیستمی هستند زیرا غذای تازه را دریافت می­کنند و غذاهای قدیمی­تر یا بطری­های خالی را به همان انبار که قبلا از آن دریافت کرده­اند، برمی­گردانند.

 

ادامه مطلب ...

مسئله مسیریابی – بررسی مقاله هشتم

موضوع: جستجو همسایگی متغیر دو فاز برای حل مسئله مسیریابی موجودی چند محصولی

در این مقاله یک مسئله مسیریابی موجودی درنظر گرفته­شده است و برای حل آن از الگوریتم فراابتگاری جستجو همسایگی متغیر (VNS) دو فاز پیشنهاد شده است. در فاز اول از VNS برای حل مسئله مسیریابی ظرفیت­دار در هر دوره برای پیدا کردن یک جواب اولیه بدون درنظر گرفتن موجودی استفاده می­شود. در فاز دوم، مکررا به بهبود جواب اولیه با هدف کمینه­کردن هزینه­های حمل­ونقل و موجودی پرداخته می­شود. در این مقاله دو الگوریتم مختلف، جستجو همسایگی متغیر و .... پیشنهاد کردیم. مدل برنامه­ریزی خطی و ابتکاری بعد از حرکت از هر جستجوی محلی، برای تعیین مقدار محصولات جمع­آوری شده از هر تامین­کننده در هر دوره اعمال می­شود. در مقاله از قانون اولویت­بندی تامین­کنندگان و وسایل نقلیه در طی افق زمانی برنامه تحویل فعلی استفاده شده است.

 

ادامه مطلب ...

یک روش برنامه¬ریزی ارتقا یافته امکانی با درنظر گرفتن قابلیت اطمینان طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته

چکیده:

بیشتر مدلهای طراحی شبکه لجستیکی در مقالات فرض کرده­اند که تسهیلات همواره در دسترس و قابل اطمینان هستند، در صورتی که در واقعیت چنین نیست و بسیاری از عملگرها تحت ریسک و خرابی می­باشند. در این مقاله به بررسی قابلیت اطمینان یک شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن داده­های ورودی غیر قطعی، به طوریکه احتمال خرابی برای تسهیلات به صورت کامل و یا بخشی از آن است، پرداخته شده است. مدل ارائه شده یک مسئله عدد صحیح مختلط خطی احتمالی با هدف کمینه کردن هزینه کل که شامل تاسیس تسهیلات جدید و هزینه مورد انتظار در صورت بروز خرابی در هر سناریو می­باشد، است. بنابراین از پی-رباست برای محدود کردن هزینه در هر سناریو اختلال استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می­دهد که ریسک­های ایجاد شده در عملکرد و خرابی به صورت قابل ملاحظه­ای بر کل ساختار شبکه طراحی شده تاثیر می­گذارد و باید در هنگام طراحی شبکه حلقه بسته، قابلیت اطمینان شبکه را نیز در نظر گرفت.

ادامه مطلب ...

مدل مکانیابی و تخصیص برای ارائه دهندگان خدمات با قابلیت کاربرد در سازمان غیر انتفاعی بهداشت و درمان

چکیده:

مقاله بررسی شده یک مدل مکانیابی و تخصیص برای خدمات و مراقبت­های بهداشتی می­باشد. هدف مدل کمینه کردن هزینه با در نظرگرفتن سرویس­دهی مناسب در زمان مورد نیاز است که برای حل آن از الگوریتم شبیه­

سازی تبریدی استفاده شده است. مدل شامل 100 مرکز بهداشتی کاندید شده و 15 مرکزدرمان است که حدودا 1000 بار حل شده است. به منظور بررسی آزمون در دنیای واقعی ، یک آزمایش گسترده مدیریتی با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مراکز بهداشتی انجام شده است. در این آزمایش سه مسئله مهم تاثیر گذار هستند: (1) درجه تمرکز خدمت، (2) نقش جذب و نگهداری بیمار به عنوان یک تابع فاصله تا مرکز درمان ، (3) تراکم جغرافیایی تعداد بیماران (تعداد بیماران در هر منطقه در نظر گرفته شده). بین مورد سوم و هزینه تبادل وجود دارد. 

ادامه مطلب ...

مسئله مسیریابی – بررسی مقاله هفتم

موضوع: روش ابتکاری جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی برای حل مسئله مسیریابی وسیله­نقلیه چنددوره­ای

در مقاله حاضر به بهینه­سازی هزینه­های جمع­آوری و توزیع محصول در افق زمانی (چند روزه) پرداخته شده است. عمل جمع­آوری و توزیع مججد بصورت روزانه انجام می­شود و به تنوع محصولات فصلی توجه شده است. مسیریابی برای کل افق زمانی طراحی می­شود و برای مدلسازی توالی دوره­ها اعمال شده است. از الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی در این مقاله استفاده شده است.

مقدمه

مسئله مسیریابی وسایل­نقلیه یک مسئله بهینه­سازی ترکیبی است که در بسیاری از مسائل طراحی و مدیریت سیستم­های توزیع مطرح می­شود. مسئله VRP کلاسیک را به­عنوان مسئله مسیریابی وسیله­نقلیه ظرفیت­دار CVRP نیز مطرح می­کنند که هدفش تعیین مسیرهای وسایل­نقلیه همگن است که در یک انبار مرکزی مستقر هستند و باید تقاضاهای معین مجموعه­ای از مشتریان را برآورد سازند. هدف طراحی مسیر با کمترین هزینه است. مفروضات مسئله کلاسیک به شرح زیر هستند:

  1. هر مسیری که توسط یک وسیله نقلیه انجام می­شود باید از انبار شروع شود.

  2. هر مشتری فقط یکبار توسط هر وسیله­نقلیه بازدید می­شود.

  3. مقدار کالای در حال جریان در هر مسیر (تحویل دادنی/ جمع­آوری شده) باید از ظرفیت وسیله­نقلیه تخصیص یافته به آن مسیر تجاوز نکند.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی در زنجیره تامین - بررسی مقاله سوم

موضوع: هماهنگی نقطه سفارش مجدد تامین کننده: یک مکانیزم هماهنگی برای زنجیره تامین با زمان تحویل طولانی تامین کننده

مقدمه:

زنجیره تامین شامل همه  اعضایی است که در تهیه محصول برای مشتریان شرکت دارند. هر عضو زنجیره تامین، نقشی منحصر به فرد در تهیه محصول برای مشتری ایفا می کنند مانند تامین مواد اولیه، ساخت، توزیع و خرده فروشی. جریان پیوسته مواد در زنجیره تامین مسئله ای حیاتی به حساب می آید که با یکپارچگی و ادغام اعضا حاصل می شود. تاخیرها بین دو عضو متوالی در زنجیره تامین شامل تاخیر اطلاعات، تاخیر سفارشات، تاخیر در حمل و نقل و موارد دیگر است که می تواند باعث ایجاد وقفه در جریان مواد در کل زنجیره تامین شود. زمان تحویل، مدت زمان بین صدور و تحویل سفارش از طرف یک عضو زنجیره تامین است. طولانی بودن، متغیر بودن و تصادفی بودن زمان تحویل باعث کاهش میزان خدمت می شود.

در این مقاله اثرات زمان تحویل بالادستی روی عملکرد زنحیره تامین در حالی که عضو بالادستی و پایین دستی با زمان تحویل تصادفی روبرو هستند، بررسی می شود. اگر زمان تحویل تصادفی دو عضو زنجیره تامین جمع شوند، به دلیل تاخیر طولانی مدت در بالادست، رسیدن به سطح خدمت برنامه ریزی شده برای پایین دست امکان پذیر نخواهد بود. کاهش سطح خدمت باعث ایجاد هزینه های بیشتر در کل زنجیره تامین می شود. اگر تامین کننده تصمیم بگیرد که موجودی خود را در زمان کوتاه تر بازپرسازی کند، انباشت زمان های تحویل کاهش یافته و در نتیجه کمبود برای  خرده فروش به تدریج کاهش می یابد. با توجه به ریسک مربوط به موجودی اضافه، تامین کننده حاضر به افزایش نقطه سفارش مجدد نیست.

  ادامه مطلب ...

طراحی شبکه زنجیره¬تامین – بررسی مقاله ششم

موضوع: طراحی شبکه زنجیره­تامین حلقه بسته سبز و پایدار چندهدفه فازی

این مقاله به طراحی مسائل زنجیره­تامین حلقه بسته شامل تامین­کنندگان، تولیدکنندگان، مراکز توزیع، مشتریان، مراکز انبار، مراکز بازگشت و مراکز بازیافت می­پردازد. این مسئله مستلزم سه نوع انتخاب در مورد بازیافت محصول، بازیافت اجزا و بازیافت مواد اولیه است. مدلسازی این زنجیره با توجه به ملاحظات زیست­محیطی، سود کل را بهینه­سازی می­کند و به­منظور حداکثر کردن پاسخگویی به تقاضای مشتریان، تعداد روزهای کاری از دست رفته به­علت حوادث کاری را کاهش می­دهد. از الگوریتم ژنتیک با سناریوهای مختلف برای حل مدل استفاده شده است. حل این مدل، تصمیم­گیری در مورد بازگشایی و یا بستن هر یک از اجزای زنجیره و جریان مطلوب محصولات در میان آن­ها را فراهم می­کند.

مقدمه

در سال­های اخیر به­دلیل مقررات دولتی و همچنین افزایش توجه به اثرات زیست­محیطی و حفظ منابع طبیعی، لجستیک معکوس و زنجیره­های­تامین حلقه­بسته، توسط محققان و تصمیم­گیران مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. یک زنجیره­تامین کلاسیک یا رو­به­جلو شامل یک شبکه از تامین­کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع­کنندگان برای ارائه یک محصول و یا خدمت خاص تشکیل می­شود. لجستیک معکوس شامل تمام مسائل مربوط به جمع­آوری محصولات استفاده­شده، کنترل و جمع­آوری آن­ها و همچنین بازیافت و بازفرآوری و دفع آن­ها است. اگر هر دو زنجیره تامین روبه­جلو و معکوس بطور همزمان درنظر گرفته شوند، شبکه حاصل به عنوان زنجیره تامین حلقه­بسته تعریف می­شود. برای طراحی چنین زنجیره­ای لازم است که سازمان برای طراحی شبکه­های رو­به­جلو و معکوس برنامه­ریزی کند. همچنین افزایش توجه به مسائل محیط­ زیست و اجتماعی باعث بوجود آمدن مفاهیم زنجیره­تامین سبز و پایدار می­شود.

 

ادامه مطلب ...