وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان  دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

وبلاگ هم‌‌افزایی دانشجویان دکتر حسینی مطلق- motlagh@iust.ac.ir

دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران

استراتژی قیمت‌گذاری پویا و هماهنگی در زنجیره تامین دوکاناله با در نظر گرفتن ارزش خدمات _ مقاله هشتم

 

چکیده:

در این مقاله دو استراتژی قیمت گذاری پویا در یک زنجیره تامین دو کاناله، شامل تولیدکننده و خرده‌فروش، با تمرکز بر تاثیر ارزش خدمات بر تصمیمات اعضا بررسی می‌شود. تحول سیستم تحت مکانیسم پیش بینی قیمت در طولانی مدت تحلیل می‌شود، برای این منظور دو ساختار متمرکز و غیرمتمرکز بررسی می‌شود، در ساختار غیر متمرکز، منطقه ثبات سیستم ابتدا با افزایش ارزش خدمات کوچکتر و سپس بزرگتر می‌شود و در ساختار متمرکز، منطقه ثبات سیستم با افزایش ارزش خدمات کوچکتر می‌شود. همچنین اثر شلاق‌ چرمی و تاثیر پارامترها را بر روی آن بررسی می‌کنند و در آخر به منظور هماهنگی کانال یک قرارداد تعرفه دو بخشی مطرح می‌شود که  در قرارداد تاثیر ارزش خدمات بر هزینه ثابت محاسبه شده است. نتایج نشان می‌دهد که هزینه‌ی ثابت ابتدا با افزایش  ارزش خدمات افزایش و سپس کاهش می‌یابد.

کلمات کلیدی: دو کاناله، ارزش خدمات، زنجیره تامین، قیمت گذاری پویا، اثر شلاق چرمی، هماهنگی.

  

ادامه مطلب ...

سیاست‌گذاری موجودی و بازاریابی در زنجیره تامین کالاهای فاسد شدنی_مقاله چهارم

چکیده:

 زنجیره تامین دو سطحی این مقاله، شامل یک تولیدکننده و یک خرده‌فروش است. تقاضای محصول به قیمت فروش، سرمایه‌گذاری در تبلیغات و مدت زمانی که قبل از فروش در قفسه می‌ماند، بستگی دارد. سرمایه‌گذاری در تبلیغات می‌تواند توسط تولیدکننده، خرده‌فروش و یا به صورت مشارکتی انجام شود. با استفاده از رویکرد بازی استکلبرگ سیاست‌‌های مقدار سفارش اقتصادی توسط رهبر زنجیره تامین تنظیم می‌شود و در نهایت هم برای هماهنگی زنجیره تامین قرارداد قیمت عمده‌فروشی پیشنهاد شده است. در این پژوهش، تصمیمات طرفین در مورد قیمت‌گذاری، سرمایه‌گذاری در تبلیغات و طول دوره مدل شده است. مساله بسته به این که تولیدکننده رهبر باشد یا خرده‌فروش در دو حالت مدل‌سازی می‌شود و نقطه تعادلی قیمت و تبلیغات بر روی تقاضا اثر دارد. سود متغیر هر بخش برای نوع معینی از سرمایه‌گذاری در تبلیغات (هماهنگ/ناهماهنگ) و طول دوره، مستقل از هویت آن بخش (تولیدکننده/خرده‌فروش) است و فقط با نقش آن بخش در بازی (رهبر/ دنباله‌رو) تعیین می‌شود. این نتیجه برای فرمول های کلی عملکرد هزینه تبلیغات و تقاضا معتبر است. در حالت تعادل، میزان مشارکت هر یک از طرفین در سرمایه‌گذاری تبلیغاتی تنها براساس قدرت چانه‌زنی آن کانال تعیین می‌شود.

کلید واژه‌ها: زنجیره تامین، محصولات فاسدشدنی، تبلیغات، تصمیم‌گیری برای تخصیص، حقوق و مقدار سفارش اقتصادی. 

ادامه مطلب ...

رویکرد ترکیبی در زنجیره تامین دو کاناله سبز با در نظر گرفتن تلاش برای فروش، زمان تحویل و تولید مجدد _ مقاله هفتم


چکیده:

امروزه اقتصاد دورانی و فعالیت‌های بازاریابی، مهم‌ترین نقش را برای جذب سهم بیشتری از بازار دارند. در این مقاله زنجیره تامین سبز دو کاناله، شامل تولیدکننده و توزیع‌کننده در نظر گرفته می‌شود و دو موضوع مهم مطرح است، اول جذب مشتری که برای این منظور سه عامل فروش از طریق دو کانال، تلاش برای فروش و زمان تحویل آنلاین در نظر گرفته شده است و دوم رعایت اصول زیست محیطی است که به منظور کاهش انتشار کربن، سه مسئولیت سرمایه گذاری در تولید محصول سبز، مقررات تجاری و تولید مجدد ترکیبی از طریق تولیدکننده و توزیع کننده با فناوری به روز طراحی شده است. این مقاله به دنبال تعیین مقدار تعادلی برای، استراتژی قیمت گذاری، رویکرد‌های تولید مجدد و زمان تحویل است که به این منظور سه رویکرد تئوری بازی‌ها، از جمله بازی استکلبرگ تولیدکننده (SM)، بازی استکلبرگ توزیع‌کننده (SR) و بازی نش (N) بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد روش SM که در آن تولیدکننده بیشتر محصولات معیوب را از طریق توزیع کننده جمع‌آوری می‌کند، بهترین استراتژی برای بهبود سود توزیع‌کننده و تولیدکننده است و افزایش مقدار متغیرهای تصمیم را به همراه دارد.

کلمات کلیدی: دو کاناله، اقتصاد دورانی، انتشار کربن، زمان تحویل، تلاش برای فروش، تئوری بازی‌ها، تولید مجدد، مجوز فن‌آوری.

 

ادامه مطلب ...

تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری و سبز بودن یک زنجیره تامین دو کاناله‌ی سه سطحی – مقاله ششم

چکیده:

این مقاله به مساله تصمیم‌گیری بهینه و هماهنگی برای یک زنجیره تامین سبز دو کاناله‌، سه سطحی می‌پردازد. این زنجیره تامین شامل تولیدکننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش می‌باشد. عملکرد زنجیره به این صورت است که تولیدکننده محصول را با سطح سبز بودن دلخواه تولید می‌کند و به توزیع‌کننده می‌فروشد، توزیع‌کننده دو انتخاب دارد، (1) فروش از طریق کانال مستقیم، (2) فروش به خرده‌فروش. تقاضا در هر دو کانال بسته به قیمت و سطح سبز بودن محصول است. این مساله در سه ساختار یررسی می‌شود، ابتدا ساختار تصمیم گیری سه‌گانه باز و سه‌گانه بسته مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، و به این نتیجه می‌رسند که سه تایی بسته در مقایسه با سه تایی باز، برای زنجیره تامین و برخی از اعضا سودآور تر است، لذا مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، در ادامه برای هماهنگی زنجیره تامین، ساختار تصمیم گیری سهگانه انتقالی بررسی می‌شود، در این ساختار محصول با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر نسبت به ساختار قبل به دست مشتریان می‌رسد و سود زنجیره تامین تضمین می‌شود.

کلمات کلیدی: محصول سبز، قیمت گذاری، دو کاناله، هماهنگی زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین سه سطحی.

 

ادامه مطلب ...

تعیین قیمت و سطح کیفیت با هماهنگی زنجیره تامین دو کاناله شامل تولیدکننده و شرکت بسته بندی _ مقاله پنجم

چکیده:

در این مقاله یک زنجیره تامین دو کاناله شامل یک تولیدکننده و یک شرکت بسته بندی تحت تقاضای قیمت و کیفیت، در نظر گرفته می‌شود. تولیدکننده و شرکت بسته بندی، بر رو قیمت فروش و کیفیت محصول رقابت می‌کنند، برای این منظور زنجیره تامین تحت سه سناریو مدل شده است. (1) رقابتی، (2) همکاری از طریق قرارداد تقسیم درآمد، (3) همکاری از طریق قرارداد تقسیم سود. نتایج نشان می‌دهد که، رقابت تولید کننده و شرکت بسته بندی برای مشتریانی که قیمت اولویت دارد، سودمندتر است و همچنین برای مشتریانی که کیفیت در اولویت است و نسبت به آن حساس‌تر هستند، همکاری تولیدکننده و شرکت بسته بندی از طریق تقسیم سود، مفید‌تر است.

کلمات کلیدی: قیمت گذاری، کیفیت، زنجیره تامین دو کاناله، قرارداد تقسیم سود، قرارداد تقسیم درآمد، نظریه بازی‌ها.

  

ادامه مطلب ...

سیاست های قیمت گذاری برای زنجیره تامین سبز دو کاناله تحت اختلال در تقاضا – مقاله چهارم

                      

چکیده:

امروزه با توجه به گرایش روزافزون شرکت‌ها به تجارت الکترونیک و نیز تولید سبز، مدیریت اختلال در چنین زنجیره‌ایی نیاز به بررسی بیشتر جوامع دانشگاهی دارد. این مقاله برای اولین بار به بررسی مدیریت اختلال در زنجیره تامین  سبز دو کاناله  می‌پردازد. مساله قیمت‌گذاری و سبز بودن، برای یک زنجیره تامین سبز دوکاناله تحت اختلال در تقاضا، بررسی می‌شود. برای این منظور، دو ساختار متمرکز و غیرمتمرکز را بررسی می‌کند. در ساختار غیرمتمرکز، یک روش بازی استکلبرگ برای مدلسازی تعاملات بین تولیدکننده و خرده‌فروش پیشنهاد شده‌است. و در انتهای هر ساختار، ارزش آگاهی از اختلال در تقاضا  بررسی می‌شود. همچنین با توجه به تحلیل عددی انجام شده، ساختار متمرکز تحت شرایط اختلال در تقاضا منجر به دستیابی به محصولاتی با درجه سبز بالاتر نسبت به ساختار غیر متمرکز می‌شود. علاوه بر این،  نتایج نشان می‌دهد، زمانی که اختلال در بازار افزایش یابد، یا وقتی که هزینه سبز کاهش یابد، قیمت بهینه در هر دو ساختار تصمیم‌گیری افزایش می‌یابد.

کلمات کلیدی: زنجیره تامین دوکاناله، محصول سبز، اختلال تقاضا، تئوری بازی‌ها، سیاست‌های قیمت گذاری.

 

ادامه مطلب ...

توسعه یک مدل استوار تصادفی برای طراحی شبکه زنجیره تامین خون در شرایط بحرانی: زلزله احتمالی در تهران(مقاله اول)

چکیده

در فجایع طبیعی مانند زلزله، تقاضا برای واحدهای خونی در بیمارستان ها به دلیل تعداد زیاد مصدومان، به شدت افزایش می یابد. برای برطرف کردن این مشکل، مقاله مورد نظر  یک مدل استوار تصادفی جدید دو سطحی چند دوره ای برای طراحی شبکه خونرسانی با در نظر گرفتن فاجعه  طبیعی احتمالی پیشنهاد کرده است.  تقاضا برای واحد خون از انواع گروه های مختلف خونی و مشتقات آنها از جمله پلاسما و پلاکت متغیرهای تصادفی هستند. در این مقاله امکان انتقال خون از یک گروه خونی و همچنین مشتقات آن به انواع دیگر بر اساس نیاز پزشکی در مدل بهینه سازی در نظر گرفته شده است. شبکه مربوطه از سه سطح شامل مناطق اهدا، مراکز جمع آوری خون و مرکز انتقال خون تشکیل شده است.

مدل مورد بررسی در این مقاله با  توجه به گزارش رسمی تهیه شده در سال 1999 برای زمین لرزه ای احتمالی در تهران ایجاد شده است. سناریوها برای تقاضا های واحدهای خونی و مشتقات آنها بر اساس این گزارش ها تولید شده است. در انتها، مدل ریاضی با استفاده از روش شبیه سازی پیاده سازی و ارزیابی شده است.

کلمات کلیدی: طراحی شبکه _ زنجیره تامین خون _ انواع خون _ فرآورده های خونی _ عدم قطعیت _ برنامه ریزی تصادفی دو سطحی_ مدل استوار

  ادامه مطلب ...

قرارداد انتقال برای هماهنگی یک زنجیره تامین دو کاناله سبز تحت اختلال کانال _ مقاله سوم

 

چکیده:

در این مقاله مساله‌ی قیمت‌گذاری، محصول ‌سبز و هماهنگی در زنجیره‌ تامین دوکاناله تحت اختلال کانال بررسی می‌شود. فرض می‌شود، تنها یک نوع محصول‌ سبز به فروش می‌رسد، همچنین حرکت مشتری بین کانال‌ها زمانی‌که یکی از کانال‌ها دچار اختلال است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. تصمیمات و منافع زنجیره ‌‌تامین و اعضا از ساختارهای متمرکز و غیرمتمرکز استخراج می‌شوند و برای هماهنگی زنجیره ‌تامین یک قراراد انتقال ارائه می‌شود. با نمونه های عددی قرارداد را تجزیه و تحلیل می کنند و نتایج نشان می‌دهد که قرارداد پیشنهادی قادر به هماهنگ کردن زنجیره‌ تامین و تضمین سودآوری اعضا است.

کلمات کلیدی: زنجیره‌تامین دوکاناله، زنجیره‌تامین سبز، هماهنگی، قیمت‌گذاری حرکت مشتریان، انتقال

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی کیفیت با وارانتی تمدید شده برای محصولات برند فروشگاه-مقاله سوم

چکیده:

در دو دهه گذشته، بسیاری از محصولات برند فروشگاه‌ها توسط خرده‌فروش‌ها به عنوان گزینه‌های کم هزینه، معرفی می‌شدند. بسیاری از این محصولات برند با کیفیتی پایین عرضه می‌شدند، زیرا تولیدکنندگان درکی از برند محصولات خود نداشتند. این مقاله به وارانتی تمدیدشده در هماهنگ‌سازی تصمیمات مربوط به کیفیت محصولات برند فروشگاه می‌پردازد. سه قرارداد وارانتی برای میزان درآمد انتقال یافته از خرده‌فروش به تولیدکننده بررسی می‌شود، که شامل: هزینه ثابت، تسهیم درآمد و نظارت تولیدکننده می‌باشد. در ساختار هزینه ثابت، مبلغ منتقل شده، ثابت و مستقل از قیمت وارانتی تمدید شده است. در ساختار تسهیم درآمد، مبلغ منتقل شده متناسب با قیمت وارانتی تمدید شده است. در ساختار نظارت تولیدکننده، خرده‌فروش اجازه می‌دهد تا تولیدکننده قیمت را تعیین کند و تمامی درآمد حاصل از وارانتی تمدید شده را جمع‌آوری کند. نتایج نشان می‌دهد که هر سه قرارداد انگیزه لازم را در تولیدکننده برای تولید محصولات با کیفیت، فراهم می‌کند. در تحلیل عددی، با مقایسه عملکرد سه قرارداد وارانتی با حالت پایه (جایی که وارانتی وجود ندارد)، نشان می‌دهد که قرارداد نظارت تولیدکننده بالاترین کیفیت و بالاترین سود را در بین سه قرارداد به‌دست می‌آورد.

کلید واژه‌ها: نام تجاری یا برند فروشگاه، برچسب خصوصی، وارانتی تمدید شده، هماهنگی کیفیت و طراحی مکانیسم 

ادامه مطلب ...

تصمیمات قیمت‌گذاری در زنجیره‌تامین سبز دوکاناله با سفارشی‌سازی محصول _مقاله دوم

  


                                                 

چکیده:

این مقاله به بررسی زنجیره‌تامین دوکاناله بسته، که شامل یک خرده‌فروش و یک تولیدکننده است می‌پردازد. محصولات به دودسته تقسیم می‌شوند، استاندارد و سفارشی که محصولات سفارشی از کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق هر دو کانال به فروش می‌‌رسند. در زنجیره‌تامین‌ معکوس  سه مدل جمع‌آوی مورد بررسی قرار می‌گیرد: جمع‌آوری توسط خرده‌فروش، جمع‌آوری توسط تولیدکننده و جمع‌آوری توسط هر دو و همچنین سه مدل قیمت‌گذاری آورده شده که بر اساس آن، تصمیمات بهینه‌ی اعضا را بررسی می‌کند و در انتها به این نتیجه می‌رسد که مدل جمع‌ آوری توسط خرده‌فروش برای زنجیره‌تامین بهتر است.

کلمات کلیدی: زنجیره‌تامین بسته، قیمت‌گذاری، سفارشی سازی، دو کاناله، تولید مجدد.

  

ادامه مطلب ...