چکیده با توجه به شرایط نامشخص از جمله عدمقطعیت تقاضای خون و اختلال در تسهیلات، و همچنین به دلیل ماهیت نامشخص فرآوردههای خونی مانند طول عمر فسادپذیری، گروههای خونی مجزا و سازگاری ABO-Rh (D) و اولو یت قوانین در بین این گروهها، این مقاله با هدف کمک به زنجیره های تامین خون تحت عدمقطعیت ارائه شده است. در این راستا ،...
چکیده این تحقیق یک مدل ریاضی چند هدفه جدید برای طراحی شبکه زنجیره تأمین خون کارآمد و مؤثر در زمین لرزه ارائه می دهد . برای اولین بار تأثیر شعاع تخریب زلزله در شبکه زنجیره تأمین خون در نظر گرفته شده است . دو وسیله حملونقل متفاوت و با سرعت و ظرفیت متغیر، برای انتقال خون از مراکز جمعآوری خون به مراکز خون استفاده...
چکیده در این مقاله زنجیره تامین پلاکت یکپارچه ارائه شده است که در آن تقاضا با توجه به نوع بیمار متفاوت است. در ابتدا ، با توجه به روش آفرزیس و روش تولید سنتی پلاکت ، دو مدل برنامهریزی عددصحیح مختلط براساس سیاستهای FIFO و LIFO ارائه میشوند. از آنجا که در عمل پلاکتهای تازه ترجیح داده میشوند، یک مدل دو هدف ایجاد شده...
چکیده در این مقاله یک مدل بهینهسازی استوار برای طراحی شبکه زنجیره تأمین خون چندسطحی دو هدفه در شرایط بحران ارائه شده که سه سطح تامین، فرآوری و توزیع را بررسی میکند. در این شبکه اهداکنندگان در مراکز سیار و دائمی خون اهدا میکنند . واحدهای خون برای پردازش به مراکز خون فرستاده میشوند . خون سالم به مراکز نگهداری ارسال...
چکیده : خونرسانی بیمارستانها در بلایا یک مسئله مهم در مدیریت زنجیره تأمین است. در این مقاله، یک مدل مکانیابی-تخصیص استوار پویا برای طراحی شبکه زنجیره تامین خون تحت ریسکهای ناشی از اختلال و عدمقطعیت ارائه شده است. یک رویکرد استوار مبتنی بر سناریو برای حل و فصل عدمقطعیت مسئله (مانند تغییرات دوره ای تقاضاها و...
چکیده: این مقاله، یک مدل بهینه سازی دو هدفه استوار را برای طراحی زنجیره تامین خون که در برابر سناریوهای فاجعه مقاوم هستند، ارائه می دهد. مدل بهینه سازی تصادفی دو مرحله ای با هدف به حداقل رساندن زمان و هزینه ارسال خون به بیمارستان ها پس از وقوع فاجعه، ضمن در نظر گرفتن اختلالات احتمالی در تجهیزات خونی و مسیرهای حمل و...
عنوان: استراتژی مداخله تامینکننده در حضور موجودی استراتژیک خردهفروش: متمرکز یا غیرمتمرکز؟ چکیده: تامینکننده محصولات خود را از طریق شرکت فرعی (فروش مستقیم) و خردهفروش مستقل بهفروش میرساند. اکثر تحقیقات برای مداخله تامینکننده، مداخله متمرکز را در نظر میگیرند (جایی که تامینکننده برای شرکت فرعی تصمیم میگیرد)....
چکیده: مشتریان استراتژیک میتوانند با تاخیر در خرید خود (بهعلت خرید در زمان تخفیف) به سود شرکتها آسیب بزند. زمانی که تعداد مشتریان زیاد است خردهفروش میتواند با استفاده از دو مولفه: تمایل به پرداخت ( WTP ) و قیمت فروش، مشتریان را وادار به خرید با قیمت و زمان مناسب کند. این مقاله یک مدل چند دورهای برای بررسی...
چکیده: این مقاله یک مدل غربالگری برای زنجیره تامین ارائه میدهد، که تولیدکننده (غالب) و خردهفروش تحت اطلاعات نامتقارن فعالیت میکنند. در این مدل خردهفروش کانال آنلاین را به فروشگاه آفلاین خود اضافه میکند و از طریق این دو کانال، محصولات خود را ارائه میدهد. تولیدکننده میتواند قیمت خردهفروشی در دو کانال (آنلاین و...
چکیده: در این مقاله به اهمیت تمرکز موجودی در دومین سطح زنجیره تأمین دوسطحی با کالاهای فاسدشدنی پرداخته شدهاست و همچنین عناصر سطح دوم از سیاست موجودی ( (S-1,S استفاده میکنند. در این شبکه زنجیره تامین خون، اولین سطح شامل یک بانک خون است که از اهدا کنندگان تصادفی خون دریافت میکند و سطح دوم شامل بیمارستانهایی است که...
چکیده: زنجیره تامین این مقاله شامل دو عضو تولیدکننده و خردهفروش میباشد. تقاضا و قیمت محصول غیرقطعی، هزینه ظرفیت زیاد و زمان تحویل ظرفیت نیز طولانی است. درصورت عدم تسهیم ریسک توسط خردهفروش، تولیدکننده انگیزهای برای افزایش ظرفیت خود ندارد که باعث کاهش عملکرد زنجیره تامین میشود. این مقاله دو قرارداد رزرو ظرفیت و...
چکیده: زنجیره تامین پارچه به دلیل نوسانات زیاد در تولید پوشاک و پنبه ناشی از مسئله هماهنگی و عملکرد غیرقطعی، توجه جهانی را به خود جلب کرده است. این مقاله یک مدل تحلیلی برای زنجیره تامین پارچه با ساختار پنج سطحی شامل خرده فروش پوشاک، تولیدکننده پوشاک، شرکت نساجی، شرکت الیاف و شرکت پنبه با عدم قطعیت در تقاضا و...
چکیده: خرید قسطی امکان خرید محصول گران قیمت را برای مصرفکنندگان که با کمبود بودجه مواجه هستند، فراهم میآورد. این مقاله تصمیمات سفارشدهی خردهفروش ریسکگریز را زمان ارائه خرید قسطی بررسی میکند. با استفاده از توابع ضرر خالص و ضرر کل، مقدار سفارش بهینه خردهفروش ریسکگریز در شرایط ارزش در معرض ریسک ( CVaR ) تعیین...
چکیده: مدیریت زنجیره تامین خون، درگیر با تعدادی از چالش های مستقیم مانند بی نظمی در عرضه و تقاضای خون، تعدد فرآورده های خونی، طول عمر کوتاه و فساد پذیری آن ها میباشد. علاوه بر این، مواجهه با خطرات ناشی از بلایای طبیعی یا حوادث وابسته به انسان مانند اعتصاب کارگری، مشکلات اقتصادی و... نیز باعث ایجاد عدم قطعیت در داده...
چکیده: این مقاله یک زنجیره تامین دوسطحی شامل تولیدکننده ( M ) و خردهفروش ( R ) را درنظر میگیرد، که هزینه مسئولیت هر واحد محصول با کیفیت پایین (هزینه مسئولیت ULQ ) را به اشتراک میگذارند. در بازی استلکبرگ این مقاله، دو ساختار با تفاوت در رهبری کانال (تولیدکننده-رهبر ( MS ) و خردهفروش-رهبر ( RS ) ) مدلسازی میشوند....
چکیده: پایداری زیست میحیطی معیاری مهم برای سنجش موفقیت مدیریت زنجیره تامین میباشد. در این مقاله یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تولیدکننده محصول سبز و یک خردهفروش با مسئولیتهای زیست محیطی که در آن مشتریان آگاهی زیست محیطی دارند، در نظر گرفته شده است. این مساله در قالب سه مدل به منظور افزایش همکاری مدلسازی شده است:...
چکیده: در این مقاله خردهفروش محصولاتی با طول عمر کوتاه را در دو کانال سنتی و آنلاین به فروش میرساند. موجودی این محصولات محدود است. فصل فروش به دو دوره آزمایشی و دوره تخفیف تقسیم میشود. این تحقیق به بررسی چگونگی هماهنگی دو کانال با استراتژی قیمتگذاری و ترکیب کانالها، میپردازد. برای رفع تضاد دو کانال، یک استراتژی...
چکیده: در این مقاله یک زنجیره تامین سبز دو سطحی شامل یک خردهفروش و تعداد زیادی تولیدکننده در نظر گرفته شده است. محصولات دارای دو درجه کیفت سبز و غیر سبز است که تولیدکننده راجع به آن تصمیمگیری میکند و خردهفروش فقط در مورد قیمت محصولات تصمیم میگیرد و همچنین تقاضا برای محصولات از دو نوع مشتریان "سنتی" و...
چکیده: در تعامل بین تامینکننده و خردهفروش، خردهفروش ممکن است موجودی استراتژیک را به عنوان مکانیسم چانهزنی برای کاهش قیمت عمدهفروشی تامینکننده، انجام دهد. درصورتی که هزینهی نگهداری برای خردهفروش به اندازه کافی پایین باشد (با توجه به اثر قرارداد گسترش فضا)، موجودی استراتژیک همیشه به نفع تامین کننده و خردهفروش...
چکیده: در این مقاله دو استراتژی قیمت گذاری پویا در یک زنجیره تامین دو کاناله، شامل تولیدکننده و خردهفروش، با تمرکز بر تاثیر ارزش خدمات بر تصمیمات اعضا بررسی میشود. تحول سیستم تحت مکانیسم پیش بینی قیمت در طولانی مدت تحلیل میشود، برای این منظور دو ساختار متمرکز و غیرمتمرکز بررسی میشود، در ساختار غیر متمرکز، منطقه...
چکیده: زنجیره تامین دو سطحی این مقاله، شامل یک تولیدکننده و یک خردهفروش است. تقاضای محصول به قیمت فروش، سرمایهگذاری در تبلیغات و مدت زمانی که قبل از فروش در قفسه میماند، بستگی دارد. سرمایهگذاری در تبلیغات میتواند توسط تولیدکننده، خردهفروش و یا به صورت مشارکتی انجام شود. با استفاده از رویکرد بازی استکلبرگ...
چکیده: امروزه اقتصاد دورانی و فعالیتهای بازاریابی، مهمترین نقش را برای جذب سهم بیشتری از بازار دارند. در این مقاله زنجیره تامین سبز دو کاناله، شامل تولیدکننده و توزیعکننده در نظر گرفته میشود و دو موضوع مهم مطرح است، اول جذب مشتری که برای این منظور سه عامل فروش از طریق دو کانال، تلاش برای فروش و زمان تحویل آنلاین...
چکیده: این مقاله به مساله تصمیمگیری بهینه و هماهنگی برای یک زنجیره تامین سبز دو کاناله، سه سطحی میپردازد. این زنجیره تامین شامل تولیدکننده، توزیعکننده و خردهفروش میباشد. عملکرد زنجیره به این صورت است که تولیدکننده محصول را با سطح سبز بودن دلخواه تولید میکند و به توزیعکننده میفروشد، توزیعکننده دو انتخاب دارد،...
چکیده: در این مقاله یک زنجیره تامین دو کاناله شامل یک تولیدکننده و یک شرکت بسته بندی تحت تقاضای قیمت و کیفیت، در نظر گرفته میشود. تولیدکننده و شرکت بسته بندی، بر رو قیمت فروش و کیفیت محصول رقابت میکنند، برای این منظور زنجیره تامین تحت سه سناریو مدل شده است. (1) رقابتی، (2) همکاری از طریق قرارداد تقسیم درآمد، (3)...
چکیده: امروزه با توجه به گرایش روزافزون شرکتها به تجارت الکترونیک و نیز تولید سبز، مدیریت اختلال در چنین زنجیرهایی نیاز به بررسی بیشتر جوامع دانشگاهی دارد. این مقاله برای اولین بار به بررسی مدیریت اختلال در زنجیره تامین سبز دو کاناله میپردازد. مساله قیمتگذاری و سبز بودن، برای یک زنجیره تامین سبز دوکاناله تحت...
چکیده در فجایع طبیعی مانند زلزله، تقاضا برای واحدهای خونی در بیمارستان ها به دلیل تعداد زیاد مصدومان، به شدت افزایش می یابد. برای برطرف کردن این مشکل، مقاله مورد نظر یک مدل استوار تصادفی جدید دو سطحی چند دوره ای برای طراحی شبکه خونرسانی با در نظر گرفتن فاجعه طبیعی احتمالی پیشنهاد کرده است. تقاضا برای واحد خون از انواع...
چکیده: در این مقاله مسالهی قیمتگذاری، محصول سبز و هماهنگی در زنجیره تامین دوکاناله تحت اختلال کانال بررسی میشود. فرض میشود، تنها یک نوع محصول سبز به فروش میرسد، همچنین حرکت مشتری بین کانالها زمانیکه یکی از کانالها دچار اختلال است، مورد بررسی قرار میگیرد. تصمیمات و منافع زنجیره تامین و اعضا از ساختارهای...
چکیده: در دو دهه گذشته، بسیاری از محصولات برند فروشگاهها توسط خردهفروشها به عنوان گزینههای کم هزینه، معرفی میشدند. بسیاری از این محصولات برند با کیفیتی پایین عرضه میشدند، زیرا تولیدکنندگان درکی از برند محصولات خود نداشتند. این مقاله به وارانتی تمدیدشده در هماهنگسازی تصمیمات مربوط به کیفیت محصولات برند فروشگاه...
چکیده: این مقاله به بررسی زنجیرهتامین دوکاناله بسته، که شامل یک خردهفروش و یک تولیدکننده است میپردازد. محصولات به دودسته تقسیم میشوند، استاندارد و سفارشی که محصولات سفارشی از کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق هر دو کانال به فروش میرسند. در زنجیرهتامین معکوس سه مدل جمعآوی مورد بررسی قرار میگیرد:...
چکیده: در سالهای اخیر به دلیل رشد سریع اینترنت و افزایش کاربران گوشیهای هوشمند، مشتریان ترجیح میدهند بهصورت آنلاین خرید کنند، لذا تولیدکنندگان تمایل دارند علاوه بر کانال مستقیم، کانال آنلاین نیز راه اندازی کنند. این تحقیق به بررسی استراتژی قیمت گذاری ومکانیزم هماهنگی بین اعضای زنجیرهتامین دو کاناله...